Business service doradca podatkowy interpretacje podatkowe ebook AI biznes
Opis zasady raportowania przez platformy cyfrowe z UE informacji o użytkownikach, świadczących usługi i sprzedawców towarów np platformy Amazon, vinted, allegro olx
20 lipca 2023
konsulting jako kompas w drodze rozwoju firmy, skuteczne doradztwo podatkowe i mentoring, wskazówki dla przedsiębiorcy jak zwiększyć skuteczność działań

 

Dyrektywa DAC7, która weszła w życie 1 stycznia 2023 r., wprowadza nowe obowiązki raportowania dla platform cyfrowych świadczących usługi pośrednictwa lub sprzedaży towarów. Celem dyrektywy jest zapewnienie przejrzystości i uczciwości podatkowej w sektorze gospodarki cyfrowej. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze zasady raportowania wg dyrektywy DAC7.

 

Kto musi raportować?

 

Obowiązek raportowania dotyczy platform cyfrowych, które mają siedzibę lub rezydencję w Unii Europejskiej, lub które nie mają siedziby ani rezydencji w UE, ale świadczą usługi pośrednictwa lub sprzedaży towarów na terytorium UE. Platformy cyfrowe to wszelkie oprogramowanie lub urządzenia elektroniczne, które umożliwiają użytkownikom nawiązywanie kontaktu z innymi użytkownikami i zawieranie umów o świadczenie usług lub sprzedaży towarów.

 

Co należy raportować?

 

Platformy cyfrowe muszą raportować następujące informacje o użytkownikach, którzy świadczą usługi lub sprzedają towary za pośrednictwem platformy:

 

- imię i nazwisko lub nazwa firmy

- adres zamieszkania lub siedziby

- numer identyfikacji podatkowej

- kraj rezydencji podatkowej

- rodzaj i wartość świadczonych usług lub sprzedanych towarów

- data i miejsce świadczenia usług lub sprzedaży towarów

- inne informacje określone przez państwa członkowskie

 

Platformy cyfrowe muszą również raportować informacje o samej platformie, takie jak:

 

- nazwa i adres siedziby lub rezydencji

- numer identyfikacji podatkowej

- kraj rezydencji podatkowej

- rodzaj i zakres działalności platformy

 

Kiedy i jak należy raportować?

 

Platformy cyfrowe muszą raportować informacje o użytkownikach i platformie do właściwego organu podatkowego państwa członkowskiego, w którym mają siedzibę lub rezydencję, lub do którego są związane za pomocą stałego przedstawicielstwa. Raportowanie powinno odbywać się co kwartał, w terminie do końca miesiąca następującego po kwartale, w którym miało miejsce świadczenie usług lub sprzedaż towarów. Raportowanie powinno odbywać się za pomocą elektronicznego formularza określonego przez Komisję Europejską.

 

Jakie są konsekwencje nieprzestrzegania obowiązku raportowania?

 

Państwa członkowskie mogą nakładać na platformy cyfrowe kary za nieprzestrzeganie obowiązku raportowania, takie jak grzywny, odsetki lub sankcje administracyjne. Ponadto państwa członkowskie mogą wymieniać się informacjami o platformach cyfrowych i użytkownikach między sobą oraz z Komisją Europejską, co może prowadzić do kontroli podatkowych i dochodzeń w przypadku podejrzenia unikania opodatkowania.

 

Zasady raportowania wg dyrektywy DAC7

logo doradca podatkowy czestochowa ebook aktualnosci business service

Doradca Podatkowy

Dorota Blukacz

Prosimy o opinię w Google

Kliknij Tutaj  *****

Polityka prywatności

Kontakt ze mną

Doradca Podatkowy 03370

Dorota Blukacz

al. Jana PawłaII 56/58 lok. 5

42-218 Częstochowa

 

Business Service © 2020-2024